Mindfulness

We zijn vaak met ons verstand bezig. We piekeren over dagelijkse dingen, over de toekomst of over het verleden. Mindful zijn gaat over het observeren van alles wat je ervaart. En dat zonder zoveel mogelijk te oordelen. Met Mindfulness leer je beter de realiteit toe te laten, ook als je gedachten die op dat moment niet leuk vinden. Train je geest om aanwezig te zijn in het hier en nu. Dit geeft rust en helderheid, van waaruit je gezonde beslissingen kunt nemen en keuzes kunt maken in het dagelijks leven.

Mindfulness is geen therapie, maar een training. Waarbij er oefeningen worden gedaan om de aandacht voor het huidige moment te vergroten. De oefeningen bestaan uit; concentreren op de ademhaling, begeleide meditaties, visualisaties en oefeningen om het bewustzijn in het dagelijks leven te vergroten.

Mindfulness is een vaardigheid die door training opgebouwd moet worden. Het vraagt flinke betrokkenheid, vasthoudendheid en discipline, maar tegelijkertijd ook vriendelijkheid en compassie naar uzelf toe.

De trainingsmethode Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) die Jon Kabat-Zinn ontwikkeld heeft, is oorspronkelijk opgezet voor stress- en pijnklachten. De Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT), onder andere ontwikkeld door Mark Williams, is toegesneden op patiënten met een depressie. Beide methodes schenken vooral aandacht aan het denken en het voelen. In mijn benadering blijft de focus op het lichaam het belangrijkst. Hierdoor kunnen processen die te maken hebben met het gevoel en het denken beter opgemerkt worden en tot rust worden gebracht. Lichaam en geest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, en wel op zo’ n manier dat zodra iemand psychisch meer tot rust komt (meer rust krijgt in het hoofd), het ook meteen een ontspannende invloed heeft op het lichaam.

De ademhaling is een punt waar vaak de aandacht op gericht wordt. Een andere ingang voor het beginnen met mindfulness training is het doen van de bodyscan (met volledige aandacht langs elk lichaamsdeel gaan en jezelf openstellen voor alle sensaties die op die plek in het lichaam waar te nemen zijn). Door dit te doen wordt het lichaamsbewustzijn vergroot en er wordt meer afstand gecreëerd tot gedachten die opkomen.

Mindfulness kan binnen de psychotherapie ingezet worden voor verminderen van lichamelijke en stressgerelateerde klachten, het bevorderen van rust en ontspanning en het opbouwen van belastbaarheid en veerkracht.

© 2014 - 2021 EIGENWIJS | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel